En el marc d’Elektra i el Festival de Concerts d’Orgues de Ponent

Concert d’Orgue i del Cor de Cambra PAX

Amb motiu d’ELEKTRA la “FESTA DE L’AIGUA I LA LLUM.

Entre els múltiples actes que es varen desenvolupar a Tremp amb motiu d’ELEKTRA la “FESTA DE L’AIGUA I LA LLUM” el passat cap de setmana 27 al 29 de Setembre de 2024, la nostra Basílica Parroquial de la Mare de Déu de Valldeflors, va acollir el diumenge dia 29, a les 6 de la tarda, el Concert d’Orgue i del Cor de Cambra PAX, que alhora forma part del XXVI Festival Orgues de Ponent i del Pirineu 2024.

Dos esdeveniments amb un nexe.

El nexe d’unió d’ambdós esdeveniments l’explicà Xavier Tarraubella i Mirabet que inicià la presentació de l’acte afirmant que aquesta feliç coincidència:
“té tot el sentit del món perquè aquest orgue està relacionat molt directament amb l’empresa hidroelèctrica, amb els primers anys de la seva presència a la comarca i amb el seu president, Frederick Stark Pearson”.

I desprès d’explicar breument part la història de la Canadenca ens va aportar aquestes dades molt significatives:

“El setmanari local El Conqués, en el número publicat el 31 de maig de 1913, pocs dies després de la visita, ho explicava així en l’apartat de Notícies:

“El Dr. Pearson visitó el sábado la iglesia parroquial, y después de enterarse de lo bueno que encierra, el Sr. Obispo le obsequió tocando el órgano, á cuya música es muy aficionado el potentado americano, y como resulta que está en proyecto una indispensable reparación, ofreció al Dr. Benlloch dos mil duros para ayudar á su realización”.

I afegí:

“Per la seva banda, Lledós ens dona el detalls de l’operació:

• El projecte s’encarregà a Ricardo Rodríguez, un acreditat constructor d’òrgans de Madrid, que comptava amb el taller més important de l’època. Com a curiositat, voldria assenyalar que aquest organista havia estat l’encarregat de construir, entre altres, els òrgans de diferents esglésies de Madrid durant els primers anys del segle XX. Per exemple, el de l’església de San Jerónimo el Real, encarregat per la Casa Reial en ocasió del casament del rei Alfons XIII el 1906, o el de la Cripta de la catedral de la Almudena.
  • El pressupost va ser de 22.000 pessetes, una xifra no gens menyspreable tenint en compte que estem parlant de fa més de cent anys.
  • Les peces per a la reparació, ampliació i modernització de l’orgue van arribar a Tremp el març de l’any següent, el 1914, i els treballs d’adaptació i d’instal·lació van durar tres mesos llargs, fins al mes de juliol.

El nou orgue passà a comptar amb 1.292 tubs, conservant-ne de l’antic (segons els estudis realitzats) 474. També s’aprofità tota la façana frontal de la caixa, que es col·locà al mig del nou”.

Acabà desitjant que els oienst gaudissin d’escoltar la música aportant una última i encara visible vinculació del nostre orgue amb el llavors president de la Canadenca:

“Una discreta placa situada al frontal de l’instrument i que encara es conserva, deixa constància d’aquest vincle tan directe entre l’orgue que tot seguit escoltarem i l’enginyer Pearson i La Canadenca. El text de la placa diu:

Regalo del ilustre Jefe superior de la Compañía Canadiense
Dr. J. S. Pearson y su distingida consorte Mis Mabel,
con motivo de la Visita Pastoral del Ecmo. Dr. D. Juan Benlloch y Vivó. Mayo de 1913.”

El Concert del Cor de Cambra i Orgue

Concert d’Orgue i del Cor de Cambra PAX

A continuació el director del Cor de Cambra Pax: Esteve Costa, va presentar les peces del concert i els seus compositors, assenyalar que s’alternarien peces d’orgue sol, composicions cantades pel Cor amb acompanyament d’orgue, i alguna obra cantades pel Cor de Cambra sense acompanyament, va demanar finalment que les mostres de reconeixement del públic fossin fetes totes al final per a un millor desenvolupament del concert.

El concert fou seguit pels assistents, que omplien la nostra Basílica, amb molta atenció, i acabada l’audició un sonor aplaudiment amb el públic dret i mirant el cor de la Basílica, on hi ha l’Orgue, que va ser tocat per Jonatan Carbó, i el Cor de Cambra PAX. El llarg aplaudiment motivà el “bis” que els assistents agraïren de manera eloqüent quan el Cor de Cambra, el seu Director i l’Organista baixaren al presbiteri per a correspondre la ovació del públic.

Com havia dit el presentador de l’acte:

“Aquest concert, que forma part del XXVI Festival d’Orgues de Ponent i el Pirineu, serveix de cloenda de la primera edició d’Elektra, una festa que vol rememorar els efectes i l’impacte de La Canadenca a Tremp i el Pallars, amb les seves llums i les seves ombres”.

J. Pujol H.